Rekryteringsannonser

Hej, vi är två studenter på Uppsala Universitet som vill undersöka platsannonser för yrket rekryterare under tidsperioden 2006-2024. Vi behöver fem slumpmässiga annonser från varje år! Vi bad om hjälp av en bekant för att ta ut dessa annonser via API;n men lyckades inte då det var begränsat till 2024. Är det möjligt att få det av er?

Hej,
Från och med 2016 kan ni hitta i vårt historiska API, som ni hittar här :
https://historical.api.jobtechdev.se/

Data från tiden 2006-2016 kan ni hitta här:
https://data.jobtechdev.se/annonser/historiska/index.html

Dessa filer är ganska stora men innehåller det ni behöver. Jag skulle rekommendera att att ladda ner filerna som slutar på jsonl.zip. Dessa filer innehåller en annons per rad vilket gör det enklare att söka och ta ut den data ni vill ha.

Behöver ni ytterligare hjälp så är det bara att höra av er. :slight_smile:

Med vänlig hälsning,
Anders

Nu har jag provat öppna Json-filerna men vi hittar inte exakt hur vi ska tolka datan, det är för avancerat för oss två. Jag förstår att det är mycket begärt, men skulle du möjligtvis kunna hjälpa oss med att ta ut det vi efterfrågar? Vi har redan fått hjälp med 2016-2024 av en på arbetsförmedlingen. Så det är egentligen;

  • 5 annonser per år (2006-2015)
  • Yrkestitel rekryterare
  • Publicerade i maj

Det vi önskar är hela rekryteringsannonsen där arbetsbeskrivning och kravprofil syns. Vi gör nämligen en C-uppsats där vi ska analysera rollen rekryterare och dess framväxt genom att se formella krav och kompetenser!

Allt gott,
Amanda Jonsson Oscarsson

Hej, ursäkta att det dröjt en stund med svar.

Anledningen till att Historical API inte har data längre tillbaka i tiden än 2016 är för att det data som vi har tillgängligt håller sämre kvalité. Därför blir det också svårare att plocka fram exakt det ni efterfrågar men jag har gjort ett försök.

Jag har plockat ut 30 annonser per år som alla har publiceringsdatum i maj månad. Jag har sökt på ordet “rekryterare” och det finns i antingen annonsrubrik eller -text (kanske i båda).

Hoppas att ni kan hitta tillräckligt med ok annonser i de bifogade filerna.

2006-filtered.json.pdf (205.2 KB)
2007-filtered.json.pdf (207.2 KB)
2008-filtered.json.pdf (210.7 KB)
2009-filtered.json.pdf (211.8 KB)
2010-filtered.json.pdf (211.6 KB)
2011-filtered.json.pdf (219.8 KB)
2012-filtered.json.pdf (209.2 KB)
2013-filtered.json.pdf (227.5 KB)
2014-filtered.json.pdf (227.7 KB)
2015-filtered.json.pdf (223.7 KB)