SSYK egenskap i Wikidata

Önskan om ideer och kopplingar mellan SSYK och andra jobbkoder… min task T263945

Vi har nu en ny egenskap i Wikidata Property P8654 för SSYK 2012 . Jag var med på en workshop Jobtech hade för någon vecka sedan och såg då som ett steg 0 att Wikidata kopplar ihop sig med arbetskoder och sedan skall vi fundera på hur vi kan koppla oss mot JobTech Taxonomy…

Jobbkoder

Tidigare i Wikidata finns nedanstående jobbkoder dock mer eller mindre bra populerade.

image

Jag är novis på området och även ej kunnig på JobTech men gissar att en kunskapsdatabas som Wikidata (video) kan vara av intresse att koppla ihop sig med eftersom

  • vi beskriver yrken i text
  • har stöd för > 300 språk i Wikidata
  • har bilder i Wikicommons som kan användas ex. läkare → commons Category:Physicians
  • artiklar om många yrken ex. läkare (se video som har artikel på > 120 språk
  • har ett frågespråk SPARQL och även andra programmerings möjligheter
  • eftersom allt är öppet byggs massa verktyg som NER se exempel OpenTapioca
  • finns man i Wikidata har man stor synbarhet hos Google. Jag skapade Älvrosgården på Skansen och 20 minuter senare hade Google hämtat detta och uppdaterat sitt gränssnitt med koordinater etc. se tweet

Magnus Sälgö
0705937579
Stockholm

1 gillning

Hej Magnus!

I nästa version av gränssnittet Taxonomy Viewer (https://taxonomy-viewer.jobtechdev.se) har vi direktlänkar till våra concept.

Ett exempel:http://jobtech-taxonomy-public-jobtech-taxonomy-public.test.services.jtech.se/src/page/taxonomy.html#concept=U9AU_Rre_pbM

Den länken leder till vår testmiljö. Men tanken är alltså att url:en suffigeras med våra concept-idn.

Eftersom att vi kommer att publicera nya versioner av innehållet (yrken, kompetenser m.m.) rätt ofta (troligen månadsvis) har vi också lagt till en optional versionsparameter: https://gitlab.com/team-batfish/frontend/jobtech-taxonomy-public/-/issues/18

Exemplet ovan skulle då kunna anges som: http://jobtech-taxonomy-public-jobtech-taxonomy-public.test.services.jtech.se/src/page/taxonomy.html#concept=U9AU_Rre_pbM&v=1

om man vill se hur conceptet såg ut i version 1. Just det här conceptet tror jag dock såg likadant ut. Gränssnittet visar annars upp senaste versionen som default.

Skulle detta kunna vara behjälpligt för att länka till våran data?

Hej Magnus!

Vi har kopplingar mellan SSYK nivå 4 och ISCO nivå 4 om ni är intresserade av detta.

Du kan se ett diagram över vilka datamängder som finns tillgängliga via vårt API här och hur de är kopplade mellan varandra.

1 gillning

Snyggt vi kommer ju aldrig att vara sanningen utan vi vill kunna peka på auktoriteter så ja allt detta är perfekt jag skall kolla vidare. Såg att det finns EU koder ESCO som har snygga landningssidor och flerspråkighet det är det optimala för en egenskap i Wikidata enligt mig så man förstår även från ett UI vad som menas

Lista med dom ESCO koder vi har (OBS kvaliten i WIkidata är som Wikipedia)

Uppdatering

  1. Beroende var vi landar så är Wikidata en öppen plattform så ni kan uppdatera direkt… det finns API etc…
  2. Språk stöd Wikidata vi har stöd för > 300 språk se exempel statsvetare Wikidata Q1238570 med ?uselang väljer du språk → ar zh en sv

Kollar vi på Q1238570 så är JSON Q1238570.json

Kollar vi på ESCO har dom Wikidata egenskap Property P4652 → Q1238570#P4652 där vi lagrar deras id 4f89b0d2-b666-4890-af01-25d1d60da1f3

Label Alias Description
Varje objekt i Wikdata kan ha en label i alla definierade språk > 300 stycken och en beskrivning som ihop skall vara unik… till det har vi alias dvs. på Tyska har någon definierat följande

Merge
En öppen plattform med galet mycket botar som gör saker, > 300 språk och > 100 000 aktiva redigerare mergar ofta objekt

  1. En merge innebär att det gamla objektet får en redirect till det nya objektet och i RDF:en en owl:sameAs exempel en sökning efter alla yrken som mergas senaste 100 dagar där vi har ESCO SPARQL fråga

Gjorde visst dubbelsvar men ja det är perfekt med en landningssida

  1. jag försöker fatta lite mer vad ni har under dagen
  2. sedan när ni har detta med landningssidor färdigt så kan jag skapa ett engenskap förslag i WIkidata

Fråga: planerar ni att ha våra Q nummer hos er? Jag hade ett kort snack med @per.weijnitz och då var det en tanke

Vi har som sagt > 7900 egenskaper och har bra koll på svenska städer församlingar och annat smått och gott och har bra enkla programmering möjligheter plus att Wikidata börjar nu bli så stora att många har Wikidata som referens och det görs en hel del kul saker runt omkring WIkidata

Ja vi funderar att lägga in Q nummer hos oss också. Vi har dock inte kommit så lång i detta arbete.

Men vi kommer titta mer på framöver hur vi kan koppla ihop saker och göra det enklare att hitta i våra värdeförråd.

Hör gärna av er om ni funderar på detta så kan jag förklara lite mera

Jag återkommer var “vi” landar när jag fattat mera…

Magnus Sälgö
0705937579
salgo1960@gmail.com
Linked in

Potentialen i att komplettera med yrkesbeskrivningar/video från wikidata känns enorm. Helt ärligt, hur många videofilmer klarar en myndighet av att producera. Tänk om vi skulle lyckas knäcka denna fråga med hur myndigheter och medborgare kan samskapa? @salgo60

Nytt spännande projekt är på G Abstract Wikipedia som skall göra det enklare att leverera information på fler språk

Det finns mycket spännande med Wiki världen men man vet aldrig hur projektet utvecklas… och det borde egentligen inte fungera

Det jag tycker borde kunna utnyttjas bättre är stödet för flera språk… vore kanske ett bra sätt för folk som flyttar hit att lära sig mer om det svenska samhället att skriva artiklar på sitt modersmål om yrken etc.,…

Redan idag finns stöd men dagens approach skalar inte bra då varje artikel skall skrivas på > 300 språk

För att lösa det så jobbas nu med “nästa version” av Wikidata

  • Wikidata skapades 2012 av bl.a. Denny Vrandečić en av de smartaste personer jag lyssnat på
  • efter det började han jobba på Google med kunskapsgrafer
  • nu har han fått pengar till nästa version av Wikidata och är tillbaka på Wikipedia. Projektet startade nyss och heter som sagt Abstract Wikipedia
  • tanken är då att skapa ett meta språk som genererar upp enklare artiklar på alla språk dvs. passar enormt bra med nya mångkulturella samhälle vi på väg in i där inte alla har svenska som modersmål…

Andra “svenska egenskaper” som finns i Wikidata Template:Sweden_properties

Tycker det vore intressant att prata vidare om det här. Skulle du ha tid för ett kortare möte under fredag eftermiddag, Magnus? Jag är väldigt grön på området wikidata men vill lära mig mer. Jag tror också att några andra från oss skulle ha intresse av att delta. Vi kanske också kan dela med oss lite om hur vi arbetar med innehållet i Taxonomy och gentemot ESCO.

Jag kan även nås här: david.norman@arbetsformedlingen.se

1 gillning

Inga problem säg till om jag skall visa något särskilt… lite tankar T264852
versionshantering, diskussions sidor, rulla tillbaka, SPARQL
Wikibase och ontology reuse i Wikidata dvs. hur vi snart har stöd för att bara peka på ett objekt i WIkidata … finns redan idag på WIkicommons se video “Structured Data on Commons

  • Fick ordning på Nobelpristagarna nyss visar sig att någon vandaliserat wikidata och en annan återställt för mycket :wink: lite galet är det…

Inga problem jag gör en test idag med att lyfta in SSYK i Wikidata

Har du lite olika yrken/skills som vi kan testa med och fundera över deras livscykel?? Gissar att ni har olika scenarier

Hlsn
Magnus Sälgö
0705937579

Perfekt!

Vi brukar försöka att hålla oss någorlunda generella när det kommer till yrken. Om vi tar exemplet semantic solution developers så skulle det i Taxonomy kunna vara något som vi skapar upp som ett “keyword” och kopplar till ett yrkes-concept som kanske är mer stabilt (exempelvis Systemutvecklare/Programmerare). Därefter kanske man med hjälp av kompetenser eller andra beskrivningar illustrerar variationen. Vi försöker helt enkelt göra någon sorts distinktion mellan yrke och titel för yrke/jobb.

Men sen rör ju datat alltid på sig ändå, några olika scenarios är:

  • Yrke byter SSYK-nivå 4 grupp.
  • Concept blir deprecated
  • Concept blir deprecated och hänvisning till annat concept görs (hänvisningen fungerar som en indikation om att det concept till vilket hänvisningen går skulle kunna användas istället, dock behöver de inte vara synonyma)
  • Preferred label uppdateras

Och mer än så. Jag kan försöka hitta några exempel.

Sen spars förstås all historik också.

Tack för mötet i fredags, det var jätteintressant!

Vi tittade på vad vi kan kalla vårt id i wikidata och tänkte börja med “Jobtech Taxonomy Id”.

Vi tittar också på hur vi kan skapa permanenta länkar till våra koncept. Det verkar relativt enkelt att bara skapa en ny url som vi skickar vidare till Taxonomy Viewern om man är en människa som surfar in mot adressen vi länkar till.

Kanske något i stil med https://concept.jobtechdev.se/ABC_123_DE

Jag försöker dock hitta information om vad för format vi ska svara med om det är en maskin som surfar in på URL:en så att den fungerar som länkad data. Har du något tips eller kan hänvisa mig vidare till någonstans där jag kan läsa mer om detta?

Mvh
Henrik Suzuki

Spännande för att komma igång räcker det med att returnera html…

Gissar att det du är ute efter är något typ W3 Best Practice Recipes for Publishing RDF Vocabularies

Kollar vi på Nobel API som vi ligger och kör emot denna vecka se Notebook så har dom skapat 2 olika URLar

Här har du exempel hur Wikidata returnerar

Exempel med SSYK i Wikidata samma som wdt:P8654

  • Fråga hitta dom vi har idag →

SELECT ?wikidata ?wikidataLabel ?ssyk WHERE {
?wikidata wdt:P8654 ?ssyk
SERVICE wikibase:label { bd:serviceParam wikibase:language “sv,en”. }
}

Query URL SSYK https://w.wiki/gWt

Såg att ni prata språkkoder

/Magnus Sälgö
0705937579
twitter salgo60

Exempel med frågan ovan och CURL

JSON

curl -G ‘https://query.wikidata.org/sparql
–header “Accept: application/json”
–data-urlencode query=’
SELECT ?wikidata ?wikidataLabel ?ssyk WHERE {
?wikidata wdt:P8654 ?ssyk
SERVICE wikibase:label { bd:serviceParam wikibase:language “sv,en”. }
}


Samma men med application/header text/csv

curl -G ‘https://query.wikidata.org/sparql
–header “Accept: text/csv”
–data-urlencode query=’
SELECT ?wikidata ?wikidataLabel ?ssyk WHERE {
?wikidata wdt:P8654 ?ssyk
SERVICE wikibase:label { bd:serviceParam wikibase:language “sv,en”. }
}

Accept: text/html

curl -G ‘https://query.wikidata.org/sparql
–header “Accept: text/html”
–data-urlencode query=’
SELECT ?wikidata ?wikidataLabel ?ssyk WHERE {
?wikidata wdt:P8654 ?ssyk
SERVICE wikibase:label { bd:serviceParam wikibase:language “sv,en”. }
}

om Content Negotiation

Hämta en Q9027 = svenska

Intressant Wikidata initiativ är att man förutom dagens Wikipedia specifika API (plus SPARQL) även håller på med att göra om sitt rest API se Wikidata:REST_API_feedback_round så det blir enklare för icke WIki nerdar

Intressant reflektion over att koppla ihop olika domäner i boken "Semantic Modeling for Data " (författarens twitter)

Hej!

Vi har äntligen lagt in permanenta länkar för alla våra koncept i jobtech-taxonomy :slight_smile: .

Så nu går det att koppla ihop Jobtech taxonomy med andra kunskapsdatabaser.

Här kan man se alla koncept: https://data.jobtechdev.se/taxonomy/Alla_koncept/Alla_koncept.json

De har ett fält som heter uri.

Till exempel stenhuggare har URLen:

http://data.jobtechdev.se/taxonomy/concept/xMbt_y3G_BrD

Surfar man dit så blir man omdirigerad till Jobtech Atlas och kan läsa mer om konceptet.

Mvh
Henrik

1 gillning

tackar skall kolla på det

Det hela dog lite från min sida då det kändes att det inte var bra 1<->1 förhållande mellan det ni hade i er databas och vad som skulle fungera på Wikidata… skall försöka ta ett omtag och fundera igen…

Min initiala entusiasm om mervärdet att koppla ihop sig med Wikidata har väl lagt sig lite … en annan boll som dök upp i veckan var historiska yrken som har en HISCO kod. Den verkar användas av ett projekt SWEPOP Data description – SwedPop där dom har skapat detta dokument HISCO-codes-and-description.pdf gissar att dessa yrken är mer 1<->1 med Wikidata och kan vara av intresse för släktforskare… tyvärr så har inte Riksarkivet anammat HISCO koder utan har en egen yrkesklassifivering :wink: