NOSAD byter diskussionsforum

När nu DIGG har ett Community på Sveriges dataportal så kommer vi att omdirigera NOSAD-diskussioner dit.

Steg 1 är att vi på nosad.se kommer att länka till Hem | Sveriges dataportal

Steg 2 är att flytta/synliggöra diskussioner som vi har haft här på DIGGs Community.

Detta är en värdefull flytt då vi vill ha diskussioner om öppna data där man utan förkunskaper ska kunna hitta dem.

Tips på smidig förflyttning tas tacksamt emot!

1 gillning

Jag uppfattar det forumet som något smalare. Det verkar fokusera på dataportalen i sig, eller möjligtvis öppna data i allmänhet. Men den verkar sakna ambitionen att ta det helhetsgrepp som ni så fint har gjort här, att inkludera fler delar av det öppna digitala (som öppen källkod). Eller missar jag något med den sidan?

Problemet med alla forum är att rätt målgrupp ska finnas där och också tillräckligt ofta. Samt att det ska vara lätt att hitta dit. Det finns något logiskt med att låta DIGG community också hålla i dialogen kring open source, men i väntan på att man hittar dit så är vår kanal öppen. Dvs detta forum.

1 gillning

Absolut! Jag håller med om att det nog räcker med ett forum för Sverige. Så det bästa vore om beskrivningen på det forumet breddades lite och blev mer inbjudande. Men det kanske är på gång?

Det är ett forum som precis börjat taxorna. Finns nog stora möjligheter att påverka både rubriker och innehåll. Tänker att man börjar med dialogen så hittar folk dit.

1 gillning

Hej @Ainali Kom gärna med förslag på hur det kan bli mer inbjudande eller bättre. Det finns en särskild kategori för just feedback på hur dataportalen inkl forumet kan utvecklas.
Vi resonerade att vi gjorde en grundstruktur av kategorier, så får vi göra förbättringar utifrån diskussioner, hur forumet används och feedback från användare. Man kan göra en hel del i produkten, t.ex lägga till andra kategorier, underkategorier, men det kändes inte riktigt motiverat initialt när det ännu inte är så många trådar och användare. Fler kategorier är inte nödvändigtvis bättre, tänker jag - men det går säkert att göra på en mängd andra och bättre sätt. Som sagt, kom gärna med förslag, det får utvecklas löpande helt enkelt

1 gillning

Hej @Kristine Tack för ett bra svar. Det var väl mest forumet jag tänkte på i den här tråden. Jag håller med dig om att fler kategorier inte säkert gör det bättre, och egentligen finns det inte så mycket avgränsningar nedtecknade heller. Det är väl mer att rubriken är Välkommen till Sveriges dataportals community! vilket sätter tonen att det ska handla om dataportalen och inget annat. Om den istället var Välkommen till Sveriges digitala förvaltningscommunity! ges ett mycket bredare välkomnande och det råder ingen tvekan om att det är öppet för fler frågor än bara dataportalen. Det måste såklart inte vara i rubriken, det kan skrivas på andra ställen och på olika sätt, min poäng är mest att ge ett explicit inbjudande för en variation av frågeställningar.

1 gillning

Eller varför inte mer visionärt “här samlas vi för att göra Sverige bäst i Världen på öppen data”

  • berätta vad ni vill se från oss så vi kan bli bättre och skapa tydliga mervärden
  • vi delar vår visioner och önskar feedback så vi snabbare når målet…
    • exempel skall inte AI vara ett buzzword utan vi vill veta vad ni vill göra bättre och vilket data ni behöver NU
    • vad förväntar ni från DIGG som öppen data

Jag saknar lite “sense of urgency” det blir massa pdf:er som skall till regeringen när en stor utmaning är att skapa en efterfrågan och möta förväntningar från en mycket löst kopplad målgrupp… och även visa tydligt vilka aktiviteter som driver denna process framåt och vem som är ansvarig…

Skriv gärna i dataportalens community om detta förslag, så kan fler få chansen att tycka till!

:wink: jag tror jag fyllt min kvot det jag är rädd att det måste till en Terry Tate och lite thinking outside the box för att få igång Öppen data…