Mindre generella jobbbeskrivningar

Hej!
Jag håller på och undersöker vilken data jag kan hitta kring jobbbeskrivningar och vad jag ser så här långt så är det många yrken som delar samm beskrivning.
Går det att få fram mer detaljerade beskrivningar eller är det är det något som ni jobbar på?

Om jag kör denna frågan:

query MyQuery {
  concepts(type: "occupation-name") {
    id
    type
    definition
    related(type: "occupation-field") {
      definition
    }
    alternative_labels
  }
}

på denna sidan: https://taxonomy.api.jobtechdev.se/v1/taxonomy/graphiql så ser jag t ex att bl a dessa Mjukvaruutvecklare, Systemanalytiker/Systemutredare, Systemutvecklare/Programmerare, Databasdesigner har samma beskrivning.

Hej Ola!

Dessvärre har vi inga beskrivningar/definition för individuella begrepp på occupation-name-nivån (under definition hittar man därför bara en upprepning av deras preferred-label). Den definition du får fram är för hela “Yrkesområdet” (som vi kallar det inom Arbetsförmedlingen), i det här fallet “Data/IT”. Det finns 21 yrkesområden som kategoriserar ca 3000 yrkesbenämningar/occupation-name-begrepp.

Om man vill ned ett steg i detaljeringstrappan går det även att kolla på SSYK nivå 4-grupper, som varje occupation-name-begrepp är kopplat till.

query MyQuery {
  concepts(type: "occupation-name") {
    id
    preferred_label
    type
    broader(type: "ssyk-level-4") {
      id
      preferred_label
      type
      definition
      ssyk_code_2012
    }
  }
}

Men även där gäller alltså definitionen för en hel grupp av occupation-name-begrepp, bara det att gruppen är något mindre.

Mvh
David

1 gillning