Konvertering SNI till NACE, finns det?

Finns det någon konverteringstjänst från SNI till NACE i taxonomitjänsten?

Hej Micke,

Välkommen till forumet!

Jag tror inte det, men jag behöver dubbelkolla med våra experter på taxonomin. Ping @davidnorman.

Hälsningar
Jonas

Hej!

Vet att vi svarade på detta via mail men jag lägger in svaret även här.

Koderna för SNI och NACE är identiska för de första fyra nivåerna. Därutöver har Sverige utökat med en egen femte nivå.

Mvh
David

Vi har behov att konvertera SNI koder till NACE format som krävs av EURES och ser ut på det här sättet A1.1.1

Hur får man fram rätt bokstav och sifferkombination om man t.ex. har det gamla id:et för sni-level-3?

Hej!

Förhållandet är 1:1 mellan SNI och NACE för de fyra första nivåerna men det verkar som att NACE-koderna kan uttryckas på lite olika sätt, smått förvirrande.

I taxonomy visar bara SNI-koden för den specifika nivån utan den första nivån i hierarkin (alltså bokstaven). Dvs, vi säger 0111 och inte A0111.

I NACE verkar det som att man generellt sett också gör så (se exempelvis här: Europa - RAMON - Classification Detail List).

Skillnaden är att man också har med punkter där.

Sen verkar EURES använda sig av den här varianten: EUROPA - Competition - List of NACE codes (jag hittade referens till den här sidan från EURES formatspecifikation).

Här inkluderas alltid bokstaven från första nivån, och “0” exkluderas om den finns på första positionen i andra nivåns kod (dvs, man säger A1 och inte A01). Man skiljer heller inte nivå 1 (bokstaven) och nivå 2 med punkt, men gör det för övriga nivåer (alltså: A1.1.1 osv.)

Jag tog fram två filer (en för nivå 3, tex A1.1 och en för nivå 4, tex A1.1.1) där jag konverterat från SNI-koderna till EURES kodkonvention, se nedan, de kanske kan vara till hjälp. Men idag finns alltså inget sätt att ta ut EURES-varianten via vårat API.

Vad jag kan se använde man SNI-koden som id i den gamla databasen. Så det är den koden som visas som deprecated_legacy_id via nya API:et.

@semvl

Om behov finns kan vi ju kolla på att lägga in NACE-kodvarianten på SNI-koncepten hos oss så att ni kan hämta dem direkt.

Det vore perfekt eftersom vi har svårt att tolka hur det ska mappas

Okej, vi återkommer.

@semvl

Nu kan koderna hämtas här: https://taxonomy.api.jobtechdev.se/v1/taxonomy/graphiql

Attributet heter “eures_nace_code_2007”.

Om ni exempelvis hämtar hela SNI-strukturen:


query MyQuery {
  concepts(type: "sni-level-1") {
    id
    preferred_label
    type
    eures_nace_code_2007
    narrower(type: "sni-level-2") {
      id
      preferred_label
      type
      eures_nace_code_2007
      narrower(type: "sni-level-3") {
        id
        preferred_label
        type
        eures_nace_code_2007
        narrower (type: "sni-level-4") {
          id
          preferred_label
          type
          eures_nace_code_2007
        }
      }
    }
  }
}
1 gillning

Perfekt! Bra jobbat, underlättar väldigt mycket för oss. Tack!