Jobbigt.nu - Eget projekt

Hej Alla,

Jag har använt Arbetsförmedlingens och JobTechs API:er i ett par år nu och det har generellt fungerat väldigt bra. Tänkte dela med mig lite av hur jag använder det och lite generella observationer om jobbannonser.

jobbigt.nu är en sökmotor för Svenska IT-Jobb - Fokus är att vara som google, fast för jobb. Dvs. sökresultaten ska vara relevanta och visa kvalité. Det är en rätt stor utmaning då jobbannonser varken är strukturerade eller relevanta eller har kvalité ibland…

Därför läggs en hel del arbete på att snygga till annonserna. Det görs på många sätt, och vissa delar är en affärshemlighet :smile: - Just nu är det ett par tusen rader kod som hela tiden jobbar med att “massera” en annonstext. Därför ser annonserna inte alls likadana ut på jobbigt.nu

Ett stort problem, kanske det största är att avsändaren av en annons i många fall faktiskt inte är den som rekryterar, det brukar oftast vara rekryteringsbolaget. Det gillar vi inte utan vi vill att det riktiga bolaget ska synas. Det blir ännu svårare då det kommer till adresser mm då det inte alltid visar rätt. Detta är extra svårt på just JobTech som har bra datakvalité i övrigt och man vill gärna lita på den informationen, men det går tyvärr inte. I några fall har det stått rekryteraren NAMN (!) i företagsfältet…

Så annonser hos oss försöker visa vilket bolag du som sökande faktiskt kommer få en anställning på. Med den informationen om riktigt bolagsnamn, adress mm kan vi “klä på” annonsen med mer data. Vi visar också vilket bolag som du kommer ansöka via, dvs. rekryteringsbolaget. Det är viktigt om man ska ta GDPR i hänsyn då ditt CV mm kommer delas med tredje part (även fjärde iaf. man använder något verktyg för detta)

Då fokus nu är på IT jobb, där det förekommer en hel del konsultjobb försöker vi identifiera även dessa då alla inte är vana att arbeta som konsulter och det framgår inte alltid att du ska bli konsult. Just detta är ett problem då det på vissa annonser inte alls framgår vem du blir anställd hos, eller när du blir anställd om din anställning eventuellt övergår till kunden. Vi försöker reda ut detta och markerar annonser som är konsultjobb. Vi har även “gig”-jobb och många av dessa kräver ju att du har eget bolag. Vi försöker markera även dessa jobb.

Många jobb är ju dubletter som finns i flera nätverk. Vi identifierar dessa och kopplar ihop dom så du inte behöver se samma annons flera gånger. Vi tar även bort annonser som inte matchar vissa kriterier (som vi nu måste hålla hemliga av förklarliga skäl) - jag har läst tusentals annonser och byggt en motor som kan ta bort annonser som inte klarar vissa kriterier.

Andra delen är taggar, labels, taxonomy mm. Vi försöker identifiera så många nyckelord som möjligt i en annons - Det gör det supersmidigt för någon att “scanna av” jobbannonser. Man kan lätt se om jobbet är bredare eller smalare än man tänkt sig. Söker du på react exempelvis kanske du inte vill se jobb som innehåller CSS, HTML om du vill arbeta mer backend. Den delen är nog den som är mest utvecklad och mogen, men som ska skrivas om helt då andra idéer har dykt upp på hur det kan göras bättre. Då vi har väldigt många annonser på Engelska fungerar tyvärr inte JobTechs API så bra här :frowning:

Utöver detta markerar vi jobb som är säkerhetsklassade, jobb som kräver utdrag ur belastningsregistrer. Vi visar även när det är kort tid kvar att söka, eller om annonsen gått ut (men vi inte hunnit ta bort den) - Just nu är det ett 20 tal kategorier. Det blir lite mycket att lista alla här, men allt ifrån ort och språkkunskaper till om man kör regelbundna afterwork eller om du kan jobba hemma.

Vi har även integrerat google maps som mäter avstånd i kontoret. Du kan fylla i din adress och vi beräknar tiden det tar att köra, åka kommunalt, gå eller cykla. Det där är en funktion som vi behöver vidareutveckla lite då du inte kan göra så mycket med informationen. Det finns också en karta där vi försöker visa var jobbet faktiskt ligger. Även denna behöver lite mer arbete.

Just nu krävs det ingen profil eller registrering och vi lagrar ingen information hos oss utan enbart i en kaka i din browser. Det är också vi som gör förfrågan till google så inget kopplas till din profil.

På samma tema har jag varit lite involverad och fått titta på EgenData och AF Connect och tror att några av dessa skulle kunna vara värdefulla.

Om du tycker något saknas i tjänsten får du gärna kommentera detta här. Just nu är detta helt ideellt och enbart ett projekt jag velat göra i ett par år. Det går inte att ladda upp några annonser, och det kommer det aldrig gå, inte heller går det att köpa några “premium” paket eller något liknande.

Mvh
Anders

2 gillningar

Snyggt @Anders ! Kan tipsa dig om att posta om detta ideella projekt på CivicTechSweden Forum som drivs av CivicTechSweden. Den gemenskapen gillar applikationer och användning av data från myndigheter. Se t.ex. nya inofficiella datamängden Almedalsdata.

Hej Anders! Superintressant läsning och mycket bra exempel på hur man kan göra mer med annonserna genom att komplettera med annan data och analysera.

Det med flera språk är en ganska svår nöt att knäcka i en o samma tjänst. Vår egen text-analys (jag jobbar med annons-API’erna) kan i dag inte hantera annat än svenska och det är ett enormt jobb att skapa en språk-neutral sådan i nuläget.

Resvägar är väldigt intressant att ha med för sökanden tror jag. Det är trubbigt att alltid utgå från län o kommuner. Det är extremt olika i söder och norr vad det innebär båda i rena sträckor och kommunikationsmöjligheter. Tänker att framtiden med mer hemjobb för alla typer av kontorsarbete kunde va bra för en sökande att kombinera med bedömningar av hur mkt man ska va på kontoren. Total restid per vecka borde kunna va en faktor.

Gillade verkligen funktion för att filtrera på arbetsgivare med frukost :slight_smile: