Har ni input till vårens meetups?

Vi vill gärna ha input och förslag inför planeringen med vårens meetups!

Vad har varit bra?
Vad skulle göra seminarierna ännu bättre?
Har ni förslag på teman eller presentationer inför våren?

2 gillningar

Det vi har inplanerat är:
8 dec Hackathons och innovationstävlingar för att innovera på Öppna Data
12 januari Policy för öppen programvara hos myndigheter - varför och hur är de formulerade

Det har dykt upp intresse att prata öppna standarder samt tankar på någon gemensam portal eller liknande för att visa upp offentlig sektors öppna källkod.

Finns fler förslag?

Jag skulle helst vilja se sessions om hur vi främjar Co-Creation video

Min enkla tanke att som steg 1 är att skapa “trust” och ha en tydlig gemensam modell vad en produktägare för ett system som levererar öppen data bör leverera så vi fungerar ihop är steg 1 dvs. system A och system B behöver förstå vad som finns i varandras publika backlog och hur prioriteterna är så man kan planera plus att det kanske behövs scrum-of-scrums möten mellan systemen… det skall vara enkelt att prenumerera på ändringar/tasks/frågor och när saker går i produktion etc…

@MariaD förvåning att en datadriven dynamisk arbetsmarknad inte diskuteras av en utredning om Grunddata känns som vi har ett systemfel, det skall inte dröja x antal månader att få reda på det… jag gissar efter att inventerat Sveriges kommuner på PSI-data och corona data att alla “skall/kan” inte vara med men kanske early adopters… när jag jobbade på SEB fanns det typ 1300 interna system och det var ett helsike… och jag ser nog att Öppen data är ännu “galnare” där vi i dom intressanta scenarierna delar applikationer/tankar/data globalt för att få bästa effekt

Jag har de senaste 5 åren haft kontakt med myndigheter som har “kultur” data och mognaden är enligt mig med bakgrund i internationella banktransaktioner enormt låg, så låg att jag gissar att man tvekaratt bygga lösningar med deras öppna data…

Grundläggande saker som helpdesk id, att dela specar existerar inte istället blir det prat på twitter eller facebook med portvakter. Inte ens Lantmäteriet som håller i grunddata utredningen ger dig helpdesk nummer, för 2 år sedan när jag pratade med LMs helpdesk påpekade jag att vi måste få ett loggnummer som vi kan referera till hennes svar var “jag lägger det i förslagslådan” och där ligger det väl fortfarande…

Jag skrev ned lite möjligheter problem jag sett

Superbra förslag!
Pedagogisk trappbild. Vi borde prata mer om co-creation och hitta ett sätt att genomföra det på som inte leder till mastodontupphandlingar. Utan där olika myndigheter och organisationer kan samskapa öppet. Om det finns fler som har nytta av en lösning, varför inte tidigt ta in krav och önskemål från andra aktörer och sedan dela med sig av lösningen.

Jag kan ju känna med mötet Jobtech Wikidata att nu vet vi om varandra och jag funderar på min kant hur detta skall platsa och vi landar nog på Sharing resources…

Att sedan hoppa upp på Co-Creation krävs en längre resa och att vi hittar hur detta galna nätverk som Wiki är skall köpa in iden att vi förändras enl. er vision alternativt att man skapar ett nytt lager utanför…

Exempel på cocreation av det enklare slaget: WHO har nu hoppat i säng med Wikipedia och releaser nu sitt material med en licens som WIkipedia kan hantera…

  • WHO
    • blir mer kompis med en av världens 10 största siter
    • en plattform som har rel hög trovärdighet
  • Wikipedia
    • får mer material och enklare att skapa saker med deras material…

Min Tro

  1. Borde finnas enormt mycket mera… MEN vi behöver ett nytt mindset och tydliga sätt hur olika domäner skall prata med varandra…
  2. Vi borde ha showcases där vi samlar goda mönster som snabbt kan anammas av andra

En sak som funkar enormt bra i WIki världen är Facebooks verktyg Phabricator där alla frågor buggar prioriteras i backlogs och alla kan kommentera kommunicera prenumerera

Exempel en issue jag anmälde i egenskap av en enkel Wiki användare som efter lite dialog trycktes ut till produktion 25 timmar senare… T201908 (video) där en ny release tagit bort att enkelt visa antal träffar…

Kunde vi få upp backlogs mellan olika domäner så har vi klättrat bra i trappan är min tro

Exempel där jag ser man försöker

Förslag ämne: Semantisk interoperabilitet och vad det innebär och vilka krav det ställer på Öppen data

En del i co-creation är att vi uttrycker data som data så att alla förstår.

"Semantisk interoperabilitet handlar om att säkerställa att innebörden av den
information som utbyts inte går förlorad i processen utan bevaras och kan förstås
av berörda personer, tillämpningar och institutioner. " citat EU-dokument skrivet 13.2.2006

Lyssnar vi på Tim Berners Lee The next Web sä är det viktiga att vi börjar publicera data som data vilket också Öppen data strävar mot…

5stardata.info definierar Tim Berners Lee en modell med 5 steg och vad som krävs och det steget som Öppen data skall ha är enligt mig nivå 5 “link your data to other data to provide context” dvs. Semantik interoperabilitet

Umeå kommuns dataset “Art in Umeå”

Enkelt trivialt exempel är ett data set som Umeå kommun har med skulpturer Art in Umeå

Tittar vi på datat så

  1. levereras strukturerad data i ett “non-proprietary open format” ==> 3 stars
  2. tveksamt om vi kan peka på enskild data i detta data set
  3. data levereras som textsträngar utan kontext dvs. vi måste gissa vilka konstnärerna är, vilken typ av material det är, ägarna och platserna är

Med semantisk Interoperabilitet så skulle det anges att

Exempel hur bilder i Wikicommons stödjer semantisk interoperabilitet se videon

@MariaD @Kristine Jag skulle gärna vilja se en workshop om offentlighetsprincipen. Typ fokuserad kring att identifiera utmaningar som kan vändas till möjligheter och transformera tidstjuven till att bli en katalysator och hävstång för mer och bättre öppna data. Men också möjlighet dialog med intressenter som har kontakt med myndigheter eller använder offentlig sektors information. Går det att få med något mer i vårens planering i typ mars eller april?

@mattias, Vårens ämnen ser ut såhär i grov plan. Maj har ett tema men ännu inget innehåll, Juni är tomt. Låt oss spåna hur vi kan få in ngt kring offentlighetsprincipen. Vi kan ju ev. ha en extra workshop om det finns behov av just den tidsperioden.

Policy för öppen programvara hos myndigheter - varför och hur är de formulerade?

12 jan 2021, 10:00 -12:00

https://www.goto10.se/…/policy-for-oppen-programvara…/

API-nycklar och notebooks - hur maximerar vi tillgänglighetgörandet av öppna data?

2 feb 2021, 10:00–12:00

https://www.goto10.se/…/api-nycklar-och-notebooks-hur…/

Samverkan kring öppen programvara inom offentlig sektor. Hur gör man i andra länder?

2 mar 2021, 10:00–12:00

https://www.goto10.se/…/samverkan-kring-oppen…/

Länkad data - vad innebär det rent praktiskt?

6 apr 2021, 10:00–12:00

https://www.goto10.se/…/lankad-data-vad-innebar-det…/

Öppna standarder inom öppna data.

4 maj 2021, 10:00–12:00

https://www.goto10.se/event/oppna-standarder/

1 gillning

@MariaD Tack så mycket, jag har även tagit emot info över e-post. Tidigt i juni vore fint om än kanske lite sent men jag är medveten att jag är sen på bollen med detta förslag. Lämpligt i och med att myndigheter har begränsat öppetiderna för kontoret och registratur under pandemin.

Har även ett till förslag som kanske vore bonus men även den lämplig under pandemin: Mötesverktyg för t.ex. sekretessklassade samtal. D.v.s. med fokus på att utforska videomöten som lämpar sig för t.ex. samtal inom vården eller andra känsliga frågor. T.ex. ta upp BigBlueButton och andra verktyg som inte skickar data osäkert, utomlands eller till tredjepart på andra sätt.

Då planerar vi in en workshop kring offentlighetsprincipen i juni.

Ang. Videovertyg så har vi ett samarbete med goto10 /Internetstiftelsen. De använder zoom. På Jobtech använder vi Jitsi, men utomstående har haft problem med att koppla upp. Jag har positiv erfarenhet av Bigbluebutton. Min tanke är att allt vi pratar om på våra digitala möten är öppen information till för att spridas och då är tillgängligheten viktig. Men kopplat till GDPR vill ju vi inte använda verktyg som strider mot vad offentlig sektor får använda.

@alla, någon som vet hur det ligger till med Zoom?

@MariaD Toppen, vad roligt!

Ja precis jag förstår saken med att köra Zoom för dessa nätverksmöten via Internetstiftelsen. Det jag tänker mig är att själva ämnet är videomötesverktyg och just kopplat till vilka varianter som finns och vilka som lämpar sig till vad, just kopplat till GDPR, Privacy Shieldo hc Schrems II-domen, sekretess et.c. T.ex. får inte vårdpersonal använda Microsoft Teams i alla lägen - det kan vara intressant att uppmärksamma vilka verktyg som då är OK tänker jag.

Också nyfiken på vart Zoom har sina servrar och hur det ligger till juridiskt för att använda dem kopplat till samtal med högre sekretess.