Hej,
Jag är ny i forumet och är osäker på om jag ska ställa mina frågor här eller om jag istället kanske borde ta kontakt direkt med projektägare? Jag har tidigare jobbat på Arbetsförmedlingen men kommer nu jobba med att utveckla digitala lösningar för en underleverantör inom Rusta & Matcha.
Jag ser stor fördel med att arbetssökande kontrollerar sin egen data och på ett enkelt sätt kan dela det till den leverantör som arbetssökande är hos. På det sättet förenklar det för arbetssökande, blir enklare att uppfylla GDPR:s krav och leverantörer kan fokusera på att matcha sökande mot jobb istället för att samla uppgifter som arbetssökande redan gett till AF. Dessutom kan vi underleverantörer fokusera på IT-lösningar som löser matchningen istället för att “uppfinna hjulet på nytt” med databaser för CV-data osv.
Hur ser tidsplanen ut för projektet EgenData och AF Connect?
Är målet att EgenData kopplas till uppgifter i Min Profil som AF Connect är tänkt att göra?
För våra behov ser jag en stor fördel om det skulle göra det. Vi vill gärna att arbetssökandes data helt lagras centralt så att när något behöver uppdateras i CV-data så gör arbetssökande det på Min Profil istället för i vår databas. Helst vill vi inte lagra några användardata alls. Men för det ska fungera behöver vi kunna hämta aktuell CV-data löpande när en matchning ska ske. Kommer AF Connect eller EgenData kunna vara en lösning för det? Eller är det bara möjligt att hämta data vid ett tillfälle med AF Connect och hur kommer EgenData förhålla sig till Min Profil?
Hänvisa mig gärna vidare om frågorna inte borde ställas i det här forumet.
Tack på förhand och tack för bra initiativ!