Generella frågor kring AF Connect och EgenData

Hej,
Jag är ny i forumet och är osäker på om jag ska ställa mina frågor här eller om jag istället kanske borde ta kontakt direkt med projektägare? Jag har tidigare jobbat på Arbetsförmedlingen men kommer nu jobba med att utveckla digitala lösningar för en underleverantör inom Rusta & Matcha.

Jag ser stor fördel med att arbetssökande kontrollerar sin egen data och på ett enkelt sätt kan dela det till den leverantör som arbetssökande är hos. På det sättet förenklar det för arbetssökande, blir enklare att uppfylla GDPR:s krav och leverantörer kan fokusera på att matcha sökande mot jobb istället för att samla uppgifter som arbetssökande redan gett till AF. Dessutom kan vi underleverantörer fokusera på IT-lösningar som löser matchningen istället för att “uppfinna hjulet på nytt” med databaser för CV-data osv.

Hur ser tidsplanen ut för projektet EgenData och AF Connect?

Är målet att EgenData kopplas till uppgifter i Min Profil som AF Connect är tänkt att göra?
För våra behov ser jag en stor fördel om det skulle göra det. Vi vill gärna att arbetssökandes data helt lagras centralt så att när något behöver uppdateras i CV-data så gör arbetssökande det på Min Profil istället för i vår databas. Helst vill vi inte lagra några användardata alls. Men för det ska fungera behöver vi kunna hämta aktuell CV-data löpande när en matchning ska ske. Kommer AF Connect eller EgenData kunna vara en lösning för det? Eller är det bara möjligt att hämta data vid ett tillfälle med AF Connect och hur kommer EgenData förhålla sig till Min Profil?

Hänvisa mig gärna vidare om frågorna inte borde ställas i det här forumet.
Tack på förhand och tack för bra initiativ!

Hej Joacim,

Först av allt, välkommen till vårt forum! Jag tycker att du har valt helt rätt ställe att ställa din fråga på. Jag ska se om jag kan besvara i alla fall delar av den. Jag har också bett en kollega att komplettera.
Tidsplanen för AF Connect som vi “döpt om” till Connect Once och dess lansering skulle jag säga ligger i Q1. Utgången för Connect Once är att arbetssökande väljer att dela sin profil, inte att ni “kan hämta” den, för att klargöra det. Delningen är individcentrerad och utgår ifrån användaren dvs jobbsökaren.
När det kommer till EgenData, MyData, Individdata och annan typ av data portabilitet så jobbar vi parallellt med det. Vi har fått ett regeringsuppdrag att ta fram en POC för förflyttning av individdata mellan myndigheter samt myndigheter och företag. Den livshändelse som vi utgår ifrån tangerar den utmaning som ni står med. Vi har leverans på POCen under juni. Därefter kommer vi utvärdera möjligheterna att ta resultatet i produktion. Tid på det vet jag inte idag, tyvärr.
Men! Jag skulle gärna se att denna dialog kring behov ifrån er som leverantörer av matchningstjänster fortsätter, gärna här. Ni gör ett otroligt viktigt arbete och vi vill gärna få input men också dialoga möjligheter med er och era kollegor i branschen.
Hoppas att du känner att du fått svar.
Mvh Josefin

1 gillning

Hej Josefin, tusen tack för ditt svar! Hur ser läget ut nu? Är regeringsuppdraget samma som det här? Samverkan ger konkreta resultat för en framtida arbetsmarknad - Regeringen.se
Är det även kopplat till Meet? Visst är den övergripande strategin att AF ska tillhandahålla en infrastruktur, taxonomi osv som möjliggör skapandet av plattformar och matchningssystem? Alltså inte att AF och andra myndigheter ska utveckla själva matchningssystemen? Försöker hålla mig up-to-date så att vi inte utvecklar system i onödan. Planen är att vi ska vara helt synkade med de förutsättningar som skapas

@Josefin-JobTechDev Vart går det att titta på kod för POC och läsa mer om utvärdering av POC? Nyfiken på att lära mer om de tekniska specifikationerna kring POC. Också nyfiken på kopplingen/skärningspunkten mellan EgenData och Länkade Öppna Data.

Hej @MariaD, vet du något om detta eller vem jag kan vända mig till för info om PoC?

Skulle gärna vilja veta mer om detta kopplat till länkade öppna data. :smile_cat:

Hejsan Mattias!

Den kod som vi tog fram under vårt PoC före sommaren finns HÄR

Efter att vi lämnade in resultet av vår PoC, så har vi fått ett nytt uppdrag av regeringen och vårt fortsatta arbetet finns HÄR

1 gillning

Tack @AntonW!
Toppen, finns det något specifikt kodförråd du kan peka på som funkar för slutanvändare som t.ex. personer som vil bygga CV enl. Solid? :blush:

Vi är så pass tidiga i utvecklingsfasen att det inte riktigt finns konkreta lösningar att referera till ännu, men vi avser att tillgängliggöra ett Solid anpassat klientbibliotek (med tillhörande exempel) som visar hur hämtningsprocessen kan initieras, samt hur data(t ex. CV) slutligen kan konsumeras av konsumenttjänster.

Om du vill kan du ta en närmare titt på detta praktiska exempel:

För slutanvändare, så har vi målet att ta fram en applikation för individen att på egen hand hämta in och dela sin data till konsumenttjänster, men även här har jag tyvärr inget kodförråd att referera till ännu.

All kod som tas fram av oss publiceras öppet på vår GitLab här:

1 gillning

@AntonW OK, jag förstår. Det låter fint.

Tack för länken till experimentet, ska kolla in det. Tack!