Ett verktyg för dataanalys av JobSearch, JobLinks, SUSA-navet etc

Jag har skrivit ett verktyg som tar en JSON-fil och organiserar den i grupperingar på flera nivåer. Att användas för att få överblick över innehållet, för analyser och för att utvärdera datakvaliteten. En demo finns som innehåller exempel för platsannonser - grupperat på geografi, yrkestaxonomi, språk m.m.

Ladda ner här:

Programmet är helt generellt och funkar på vilken JSON-fil som helst. Anpassningen görs på några få rader i en konfigurationsfil. Ett bra verktyg för att snabbt bekanta sig med nya data, eller för att ta kontroll över och felsöka gamla data.

För Windows finns en körbar version att packa upp här:

2 gillningar

Vilket lovande verktyg! Att kunna utforska data enkelt borde vara relevant för flertalet. Extra kul att det är ett generellt verktyg som inte är kopplat till en specifik domän.

1 gillning

Ny rejält genomarbetad version av JSON Explorer (One tool to tool them all). Nya konfigurationer, nu också för SUSA-navet och Joblinks.

Trädvyerna kan nu sparas i formatet .jtree. Den körbara demon för Windows använder nu dessa filer, istället för att man laddar ner de stora json-filerna.

Repot och Windows-demon finns på samma länkar till Github, som postats ovan.

Följande trädvyer finns nu:

JobSearch - Anställningstyp > Lönetyp
JobSearch - Flera platser i samma annons
JobSearch - Geografi
JobSearch - Kompetenskrav
JobSearch - Krav på arbetslivserfarenhet
JobSearch - Språkkrav
JobSearch - Yrkestaxonomi
Jobtech Links: Externa annonssajter - enkel vy (något missvisande)
Jobtech Links: Externa annonssajter - komplett vy
SUSA-navet: Myndighet > Skoltyp > Lärosäte
SUSA-navet: Utbildningar med flera lärosäten
SUSA-navet: Utbildningar som saknar beskrivning
SUSA-navet: Vilka utbildningar finns? (CSN, avgift o.s.v.)

Jag har börjat göra instruktionsfilmer som presenterar mitt nya verktyg, JSON Explorer. Lägg en stund och kolla på detta.

1 gillning