Duplicerade utbildningar

Hejsan!

Vilket fantastiskt bra API! Jag har redan testat det och ser många användningsområden för JobEd. Jag har använt SUSA tidigare och har stött på problemet med duplicerade utbildningar. Jag tänkte höra om ni har någon idé på hur jag skulle hantera det på ett skalbart sätt.

Ett exempel.

Jag vill alltid ha en statisk sida med url “/linkopings-universitet/lakarprogrammet”. Denna ska vara kopplad till Läkarprogrammet på Linköpings universitet. Då tänker jag att jag kan använda samma “utbildning/info” konstant och lista utbildningstillfällen/event på den sidan. Problemet jag har är att skolorna för “samma” program skapar olika utbildning/info. För Läkarprogrammet vid Linköpings universitet finns tex:

Id: i.uoh.liu.mala3.50313.20231
Id: i.uoh.liu.mala3.50313.20232

Dessa två är egentligen samma utbildning. Jag har tidigare sett id:t ha “mala2” i sig. Så slutsatsen är att de kontinuerligt byter ID på utbildningarna. Jag skulle kunna appenda id:t i urlen. Men då får jag en ny url varje gång utbildningen ges. Det skulle ta bort mycket utav värdet en url bygger upp under en längre tid och jag får även flera versioner för samma utbildning. Jag tror att det hade blivit stökigt. Nästa problem kommer när jag hämtar antagningspoäng från UHR till utbildningarna och vill göra detta över flera år för historiskt värde.

Mitt best effort än så länge är att ta “slug(provider/skola) + slug(info/utbildning)” och använda det som nyckel över flera år. Men det är ju egentligen inte jättebra och leder till andra problem.

Jag har insett att detta kanske är svårt att lösa då ursprungsproblemet ligger hos varje enskild skola, men jag tänkte att det kan vara värt att fråga. När jag var i kontakt med Skolverket och de som arbetade med SUSA hade de ingen direkt lösning på det.

Ha en fin dag!
Lennart

Hej!
Det verkar som de duplicerade utbildningarna (info-endpointen) är samma utbildning, men vid olika utbildningstillfällen. Jag antar att det är något som sker redan i integrationen mellan Linköpings universitet och SUSA-navet.
Vi slår själva inte ihop misstänkta dubletter när vi importerar från SUSA-navet. Jag tror inte det går att pussla ihop utbildningarna på ett säkert sätt, men vill du ha ett förslag så kan fältet code (utbildningskod) vara något att utgå ifrån, då det ska vara unikt för varje utbildning. I exemplet med i.uoh.liu.mala3.50313.20231 och i.uoh.liu.mala3.50313.20231 så har de samma värde på code. Obs! Att vi på Jobtech inte är experter på SUSA-navet.

Tack Carl för inputen, jag förstår! Jag ska prova testa lite med code och ser vad jag kan komma fram till.