Datumsträngar är i svensk tid istället för UTC

Hej!

Vi har lite problem då jobb från /stream saknar information om tidszon men är i svensk tid.

Är det möjligt att få till en fix?

Crosspostad till Gitlabs issues; Missing timezone information in /stream job ad response (#25) · Issues · Arbetsförmedlingen / Job Ads / JobStream / jobstream-api · GitLab

Tyvärr saknar annonserna information om tidszon, det gäller både för de som skapas i Arbetsförmedlingens verktyg och de som överförs från externa rekryteringssystem.

Att lägga till tidszons-information och ändra formatet skulle bryta api-kontraktet och vi skulle behöva ha olika versioner av annonsformatet. Vi skulle även behöva ändra hur datum-parametrar hanteras.

Det skulle också innebära att vi tar information med okänd tidszon och sätter en explicit tidszon på datumfälten med antagandet att det är CET.

Och slutligen skulle ändringar behöva göras inte bara i JobStream utan även i JobSearch så att api:erna och annonsformaten är lika.

Av dessa anledningar så har vi ingen möjlighet att ändra och bryta nuvarande kontrakt i API:erna

Tack för ditt svar!

Någonstans i kedjan måste man ju välja vilken tid som gäller. Jag hoppades att ni ville göra den distinktionen då annonserna i vanliga Platsbanken har tidszoner. Datat blir ju liksom lite värdelöst om man inte gör något antagande om dess tidszon. (Vore det inte bra om AFs egna verktyg hanterade tidszoner?)

Det är klart att sådan information skulle kunna vara ett nytt fält i stil med “application_deadline_utc” eller liknande. Att utöka nuvarande kontrakt antar jag inte är några problem, varken i JobStream eller JobSearch.

Vi får köra på med antagandet om svensk tid på vår sida, tack igen!

Men var ser du tidszon i Platsbanken? Jag kollar lite och ser bara Publicerad: 16 januari 2024, kl. 18.32

Det finns planer på ändringar med bl.a tidszoner, men det är många system som skall hänga ihop så det dröjer nog.

För t.ex. denna annons;

Publicerad: 16 januari 2024, kl. 10.06 står längst ner på sidan.
publishedDate “2024-01-16T09:06:12Z” kommer i Json-svaret från GET
https://platsbanken-api.arbetsformedlingen.se/jobs/v1/job/28422234

Aha, det är ett api som (om jag förstått det rätt) används mellan olika komponenter i Platsbanken. Där lägger de tydligen till det och formatterar sen om det på webbsidan. Det är nog inte tänkt för externa användare men jag vet inte om det ändras ofta.

Vi tillhandahåller en ad/<id>-endpoint i JobSearch, men det är samma datumformat som i JobStream
https://jobsearch.api.jobtechdev.se/

Aa, men om det inte finns mer bakomliggande data så antar jag att de också bara slänger på vår tidszon.

Nu har jag kollat med dem, det är inte tänkt att vara ett publikt API (även om det saknar inloggning och kan hittas), och de gör tz-konvertering. Men det är konvertering från grunddata utan tz-info.