Jag ser det inte så svart och vitt. Vi utgår inom MyData från:
- Affärsmässig hållbarhet
- Legala biten
- Teknik
- Samhället
Med dessa fyra komponenter kan man sedan ställa sig frågan om detta behövs. Vad tjänar det för syfte och hur kan man förändra nuvarande läge för att ta sig mot de nya lösningarna.
För att se behoven måste man också förstå problemen. Låt mig måla upp en enkel bild kring detta:
Här på detta forum eller i andra medier är jag i kontakt med flera personer inom både myndigheter, akademin och inom näringslivet. Där man bland annat pekar ut tillit till samhället. Detta är delar i en helhet som inom t.ex. domänen Identiteter. Tillit att lita på att en person verkligen är den som man utgår ifrån. Vilken tillitsnivå ska man lägga sig på? Denna fråga i sin tur öppnar upp ett relativt djupt hål inom IAM, som måste ses med nya ögon. Där blockchain inte bara är en ny teknik eller trend, utan ett nytt paradigm kring PKI. Vilka utmaningar och hinder har du stött på inom detta området som exempel på hur systemen kan öppnas för medborgare?
Min utgångspunkt är att här krävs det insatser inom utbildning av både beslutsfattare och teknisk personal såsom arkitekter och utvecklare inom flera delar i samhället. Det går inte längre att avfärda blockchain som en teknik som kanske kommer och går. EU finansierar detta på flera sätt, där myndigheterna jag är i kontakt med fortfarande inte har lyckats ta för sig av de medel som finns.
För egen del arbetar jag med både en ideell rörelse som vill sätta människan i centrum av sin digitala egenmakt och försöker genom det egna bolaget hitta en näring på området. Utöver mitt uppdrag åt regeringskansliet, där jag är en av de svenska representanterna i EBP / EBSI. Jag bidrar även till framtida standardisering inom området genom ISO TC 307 (Blockchain och DLT).
Jag ber dig ändra uppfattning att EBSI skulle vara någon forskningsprojekt. Jag misstänker att du varit kontakt med RISE, som påstår något annat. Det ligger såklart i deras intresse. Det var därför jag lämnade min roll som forskare där i våras.
Jag är här för att bedriva förändring och visa att det faktiskt finns något som fungerar där ute. Dels kan jag peka ut att EBSI redan genomför funktionella tester och genom dess piloter har verkliga användningsfall. Dessutom finns det stöd kring eIDAS, vilket innebär att legala strukturer finns på plats för att påbörja omställningen.
Ska man peka ut öppen källkod så finns det enorma bibliotek av kod kring de blockkedjor som EBSI är byggt på. Sök mer information om Ethereum och Hyperledger. Min expertis ligger främst inom ethereum där jag varit drivande som community skapare.
Sist men inte minst är ju RPA och mikrotjänster intressanta i sig. RPA har dock inget med saken att göra här. Däremot har blockkedjor en intressant koppling till att man kan köra program genom smarta kontrakt och dess infrastruktur bidrar till att lösa vissa problem även här. Här går dock min gräns för vad jag bidrar med kostnadsfritt. Vill du veta mer om saker kring Multicloud and polyglots - serverless arkitekturer mm. så är du välkommen att skicka ett PM.
För att adressera din sista fråga så är det olöst för oss företag. Hur ska vi hjälpa Sverige att bidra med öppen källkod utan ersättning? Det gäller inte specifikt blockchain eller öppen data. Det måste finnas incitament. Jag har en del erfarenhet hur t.ex. ethereum arbetar. Låt oss hitta nya vägar framåt tillsammans.